Kelebihan Sedekah Sunat

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sedutan pengisian dari Majlis Taklim di surau berhampiran berpandukan kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman m/s 156.
...........................

Kita jangan ingat apa yang kita simpan dalam poket kita itu, hak kita.  Yang tentu InsyaAllah menjadi hak kita ialah yang kita keluarkan dari poket dan kita masukkan ia ke dalam tabung derma... itulah sesungguhnya hak kita, kata ustaz.

Yang dalam poket kita, mungkin akan jadi milik pomen contohnya bilamana tiba-tiba kereta kita meragam buat hal maka duit tadi akan keluar untuk membaiki kereta. Yang dibelanjakan untuk mendapat keredhaan Allah itulah pasti kita beroleh keredhaan-Nya...InsyaAllah. Setiap apa yang kita infakkan, Allah akan balas. 

Sepertimana firman Allah dalam surah al-Rahman ayat 60, 
yang bermaksud:
"Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik – melainkan balasan yang baik juga?"

Kata ustaz, kita menjawab salam pun dapat kebaikan. Malah, digalakkan untuk kita memberi ucapan yang lebih baik lagi; sebagaimana firman Allah dalam Surah an-Nisa ayat 56, yang bermaksud:
"Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu. "

Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW "Manakah amalan Islam yan terbaik?" Beliau menjawab, "Yaitu engkau memberikan makanan dan engkau mengucapkan salam kepada orang yang sudah engkau kenal dan orang yang belum engkau kenal."  (Muttafaq 'alaih)

Allah janjikan orang yang berinfak, mereka tidak akan dirugikan dalam kehidupan mereka.  Setiap sedekah itu akan dibalas berlipat kali ganda.

Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 272, yang bermaksud:
"...... Dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredhaan Allah dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan."

Firman-Nya lagi...
yang bermaksud;
"Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita."         (Surah al-Baqarah ayat 274)


Wallahu a'lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...