Saya Nak Pergi Haji



...bersambung dari SINI

Alhamdulillah Allah masih beri nafas hari ini. Syukur dapat duduk dalam majlis ilmu.  

~Ustad Roslan bagi motivasi sebagai intro~

"Nak jadi baik kena usaha tuan tuan", antaranya duduk dalam majlis ilmu" kata ustad.

Mulakan dengan istighfar. Jangan tinggal doa. Allah Maha Mendengar doa kita. Mintak ampun.  Allah Maha Luas Keampunan-Nya.

Kita belum dipanggil? Bersabar, bersyukur, bertenang maka inshaaAllah hati kita tak terburu-buru. Jangan kita buruk sangka dengan Allah. Walaupun dah banyak kali datang kursus haji, tapi masih belum dipanggil. Jangan kecewa. Itu tandanya belum sampai masa untuk kita. Allah tahu apa yang terbaik bagi kita. Allah sebaik² perancang. Dapat datang kursus hari ini pun, syukur alhamdulillah. Kalau Allah tak bagi hidayah dan petunjuk-Nya, tak datang kita kursus hari ini.

Doa... "Ya Allah..hamba nak pergi haji..berilah hamba peluang..."

Doa sambil mengalirkan airmata. Mintak sungguh² pada Allah..

Kena yakin akan dapat jemputan dari Allah SWT. Kena yakin Allah akan sampaikan hajat kita nak tunaikan rukun Islam yang ke-5 ini secepat mungkin...aamiin.

...................................

Berbalik pada kata² motivasi ustad, kita kena banyak syukur. Yang kita kena lebih sedih sebenarnya, jika kita yang umur macam ni, masih leka, masih lalai. Yang itu kena perbaiki dulu. Umur dah 60 tahun, alhamdulillah jika sekarang kita duduk di masjid. Maka muhasabah diri. Perbaiki amalan agar mampu jadi insan yang lebih baik inshaaAllah.

Syukur dengan kasih sayang Allah. Ingat Allah Maha Pengampun, Allah Maha Penyayang. Kalau fikir setakat upaya kita saja, memang tak kuat. Tapi dengan bantuan dan izin Allah alhamdulillah kita kuat. 

Orang yamg pergi haji ini kena yakin pada Allah. dalam masa yang sama kena ikhtiar dan usaha bukan sekadar berserah semata². Cth: cuba lah usaha bertanya² pada TH, tiap hari check Thjari untuk tengok rayuan dah buka ke belum dsb.

Kalau dah pergi haji ni, kita dah lengkapkan rukun Islam yang ke-5 alhamdulillah. Jadi kena bertawakkal sungguh². Sabar menunggu panggilan haji. InshaaAllah Allah akan mudahkan kita...aamiin 


...bersambung di SINI

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...