Azam Tahun Baru 2024

Alhamdulillah hari ini  2Januari 2024 bersamaan dengan 9 Jamadil Akhir 1444H, berada di tahun baru Masehi dah kita. Jom pakat² perbaharui azam. 

Ada yang kata, azam ni ibarat sampan...sampan biasanya ke laut😂😂

Namun daku tetap nak berazam. Moga² azamku tak ke laut❗️🤭😁

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Okay bermula hari ini nak ulang cetak checklist saya, moga² mampu istiqamah.  

Checklist

Agar hidup lebih bermakna🌸

- [ ] Solat di awal waktu, bersedia atas sejadah sebelum masuk waktu
Buat Kobliyah/Ba'diyah
- [ ] Lazimkan qiam 30min awal sebelum subuh. Mulakan dgn solat tahajud, hajat, witir. Solat Sunat Fajar selepas azan Subuh/sebelum solat Subuh(kobliyah)
- [ ] Baca al mathurat tiap pagi dan petang
Solat Dhuha
- [ ] Baca quran tiap hari
Baca al-Waqiah, al- Mulk sebelum tidur, Al-Kahf tiap Jumaat
- [ ] Zikrullah
Istighfar perbanyakkan
Selawat perbanyakkan
- [ ] Qadha solat lepas solat fardhu/ sebelum masuk waktu

..................................................

Terngiang² kata²  yang ustaz pesan.. Mesti ada perancangan dalam hidup kita ini. Kena ada program yang dirancang dalam hidup kita. Islam meletakkan kerja² yang wajar kita lakukan terbahagi kepada dua: (1) ibadah khusus iaitu hubungan kita dengan Allah. Perkukuhkan dengan menjaga ibadah fardhu, perbanyakkan yang sunat termasuk kelangsungan dalam zikrullah.  Manakala yang ke-(2) amalan/kerja dalam menjaga hubungan sesama manusia. Buat yang Allah suruh, tinggalkan yang dilarang. Moga² mampu tergolong sebagai insan bertaqwa..aamiin

Dalam kita sibuk menyambut tahun baru, kata  ustaz boleh saja kita ikut sambutan tahun baru Masehi ini. Namun pengisiannya biarlah yang meningkatkan iman. Sebaliknya cth: jika sambutannya bercampur lelaki perempuan dengan tidak terjaga aurat, dihidangkan pula dengan minuman keras dan ada pula persembahan/konsert yang lagho, maka itu dah termasuk dalam perkara yang berdosa dan haram.

Dalam hidup ini kena ada sifat takut pada Allah kerana Allah yang menciptakan kita.

Nak lahirkan taqwa dalam hidup kita:

  • Kena ada sifat takut pada Allah
  • Sentiasa beramal soleh

Jangan tinggalkan zikir dalam hidup kita. Mulakan dengan zikir kalimah Bismillah. Cari ruang untuk dapatkan keberkatan dalam pekerjaan dengan cara berzikir. Mudah-mudahan dibantu oleh Allah dan dikurniakan rezeki melimpah ruah. 

Waktu Subuh adalah waktu paling penting untuk kita meraih keberkatan. 
Pagi dibuka pintu rezeki oleh Allah. Nak cari berkat, waktu pagi guna sebaik mungkin. Solat Subuh jangan lupa untuk buat solat sunat Subuh dulu. Solat Sunat Subuh/Fajar, ia lebih baik dari dunia dan isi seluruhnya. Subhanallah. Dan jadikan amalan Sedekah Subuh untuk keberkatan rezeki inshaaAllah. Sedekah boleh buat melalui online jika kita tidak berada di masjid/surau. Moga Allah terima amalan kita..aamiinn
Saat kita bekerja, letakkan ia Lillahi Taala. Bila lakukan kerana Allah, akan ada ilham dari Allah.


Azam kita tahun 2024 ini, nak isikan masa dengan amal soleh dan  dengan perkara² yang diredhai Allah. Tinggalkan perkara lagho dan sia² apatah lagi perkara maksiat. Moga usaha itu dengan izin Allah dapat menyelamatkan kita di hari akhirat kelak. InshaaAllah..aamiinn🩶


Saya berazam untuk konsisten berjalan atas threadmill ini 2km sehari, kalori terbakar inshaaAllah 114  dan masa yang di-ambil hanya 30minit. InshaaAllah.



2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah. Azam yg baik. Istiqamah & just do it. Teruskan sebar manfaat utk ummat.

Anonymous said...

MashaAllah....saya Pon teruja dgn checklist Kak Tie...saya mohon agar DIA memudahkan perjalanan Azam tahun baru Kita ini...in sha Allah....Selamat menempuh tahun Dan Azam Baru ..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...