Roti Inti Kelapa

Alhamdulillah...meroti lagi kita...

Kali ni buat roti kelapa @ roti nyior, pakai inti yang besan saya bawak untuk Pulut Berinti tempohari. Inti tu saya simpan dalam plastik heavy duty lepas tu letak dalam freezer. Hah tahan lama duk dalam tu. Hari ni alhamdulillah boleh keluarkan, guna balik untuk Roti Kelapa saya..he he.. Jazakillah Ani💝

Saya ni kalau lama tak meroti, jadi teringat-ingat. Tak boleh arr.... Terbayang-bayang akan bau roti yang baru keluar oven. Adehh..itu yang "tak boleh jadi ni", tanpa banyak soal terus realisasikan misi meroti😁

Jom kita tengok resepi Roti Kelapa yang super sedap ini...
Bahan-bahannya:
  • 150 ml air 
  • 1 biji telor(simpan sikit untuk sapu atas roti sebelum dibakar)
  • 30 g butter
  • 240g tepung roti atau tepung high protein
  • 60g tepung serbaguna
  • 50 g gula
  • 1/2 (setengah) sudu kecil garam
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 2 sudu kecil yis segera
Cara:
Masukkan kesemua bahan mengikut turutan dari awal hingga akhir ke dalam bread maker(BM). On kan suis BM, tekan menu nombor 8.
Bila dah selesai, tekan lagi sekali untuk ulian kali kedua. Bila selesai, biarkan doh naik dua kali ganda baru mula bentukkan roti kelapa. Timbang adunan 55g setiap satu. Leperkan dan letak inti. Bulat2kan kemudian susun dalam loyang yang dah disapu minyak/mentega. Tunggu sekali lagi doh naik dua kali ganda, baru boleh mula membakar roti. Sapu dulu bancuhan telor + susu atas doh roti. Bakar selama 13 - 15 minit pada suhu 175 'C.

Roti yang dah siap bakar saya buat2 lupa untuk ambil snapshot..ha ha..ha.. Sebabnya macam ni...rupa roti agak tergelap la sikit permukaannya... Oven dah set time dah tapi bila berbunyi, saya lengahkan sekejap tak terus pergi keluarkan roti... Sudahnya rupa roti terlebih mekap la sikit..hu hu..
Sekian.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...