Resepi Kueh Lopes Cara Mudah

Assalamualaikum.

Nak kisahkan pasal kueh Lopes.  Saya suka sangat kueh lopes. Bila ada acara makan2 contoh majlis open house raya ke, kueh lopes selalu tak ketinggalan buat. Mesti ada je buat saing dengan kueh pencuci mulut lainnya.

Tapi saya dulu2 suka buat kueh lopes versi tradisional, cara lama iaitu bungkus pulut dalam daun pisang, di-ikat kemas dengan tali rafia kemudian di-rebus pulut tu  lama2. Selalu nya buat malam untuk dihidangkan esoknya untuk jamuan.

Sejak dua menjak ni, saya dah tak pakai versi lama. Kiranya sekarang suka buat versi segera gitew..hahaha.. Kaedah ini sangat cepat. Rasa kueh lopes lebihkurang sama je dengan yang buat dulu2 tu. Ilham ini saya dapat masa saya duduk lama di rantau orang. Hampir 6bulan di sana, saya aggresif buat macam2, takde la nak tunggu balik Malaysia baru dapat makan apa yang teringin nak makan semasa di sana. Saya make things simple, so guna je apa2 yang ada untuk buat makanan melayu kita. Roti canai, kueh bengkang, karipap, tepung boko kelantan, kerap di-ulang buat.. Alhamdulillah.

Okay berbalik pada kisah kueh lopes, semasa di rantau orang, selepas tanak pulut, saya tekan2 pulut dalam loyang kemudian sambung masak dalam mikrowave. Dulu ada cerita dah dulu yang masak pakai mikrowave.. Di SINI

Selain guna mikrowave, kita boleh sambung masak pulut yang dah ditanak itu dengan cara kukus.😁

Jom tengok resepi mudah buat Kueh Lopes yang super best ni.. Alhamdulillah rugi tau kalau tak cuba buat cara ni.. Cukup mudah💖☺️

RESEPI KUEH LOPES CARA MUDAH

Bahan2nya:
  • 2cawan beras pulut
  • Air daun pandan
  • Sedikit pewarna hijau(jika suka)
  • Kelapa parut puteh + sedikit garam
  • Daun pisang sebagai alas susun kueh Lopes dalam pinggan


Cara Membuatnya:
Beras pulut direndam sekejap sebelum ditanak seperti biasa. Tanak pulut dengan air daun pandan. Paras air kurang sedikit dari paras air nak masak nasi. Okay bila air dah makin kering, kacau2kan biar serata. Kiranya pulut belum masak sepenuhnya, ada bahagian yang masih mentah. Its okay, don't worry be happy. Alihkan pulut ke dalam bekas lain, tekan2 pulut lalu terus sambung masak dengan cara mengukusnya selama 15minit.

Alhamdulillah dah selamat jadi kueh Lopes.

Potong2 kueh lopes salut dengan kelapa parut bergaram.

Sediakan air manisan untuk dimakan dengan kueh lopes.
~~~~~~~~~~

Jom tengok video yang tunjuk step by step cara nak buat kueh lopes ni. Kredit buat anakku IMAN yang tolong buat Kueh Lopes kali ni from A - Z😁👍👍








No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...