Rajin Bersedekah


Bismillah


Allahu...terkesan dengan cerita seorang insan kaya yang rajin menginfakkan hartanya ke sana sini. Beliau ini yang diperhati suka bersedekah secara peribadi pada orang yang mohon bantuan,  rajin masukkan duit ke dalam tabung masjid, suka infak untuk pembinaan surau/masjid/sekolah tahfiz, selalu bantu anak² yatim dan beliau juga suka bantu masukkan duit secara online bagi orang yang di dalam kesulitan.


Bila ditanya... "Tuan tak rasa sayang ke duit banyak habis macam tu je..."

Jawab beliau, "erm.. sebab sayangkan harta saya-lah saya simpan sana sikit, simpan sini sikit.. Harta itu lah mudah-mudahan menjadi simpanan saya di sana nanti inshaaAllah. Kalau yang di dalam bank tu bukan simpanan saya, itu barang yang nak ditinggal, bukan yang dapat dibawa.."


Allah Allah Allah...terus jadi bersemangat untuk nak rajin² bersedekah bila dengar kata² hamba Allah ini. 

Ya Allah bantu hamba jadi hambaMu yang rajin bersedekah...amin ya robbal alamin

~~~~~~~~~~~~~~~~~


Firman Allah dalam surah al-Munafiquun ayat 10,

yang bermaksud;

Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: ” Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku – ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh “. {63:10}



3 comments:

Nila Anggraini said...

Mudah2an kiga tergolong kepada mereka yang suka bersedekah. Aamiin ya Allah.

Anonymous said...

Jom pasang niat Sedeqah setiap hari Without fail Insya-Allah

Raja Suria said...

MasyaAllah
❤️

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...