Doa Istikharah


Alhamdulillah...Segala Puji Bagi Allah. 
Dalam hidup ini kita berhajat hanya pada Allah. Maka hanya Allah tempat kita memohon dan meminta pertolongan. Tiada daya dan upaya kita melainkan dengan izin Allah Taala. Maka mari kita sering2 solat Istikharah 2 rakaat lalu kemudiannya kita berdoa ke hadrat-Nya memohon petunjuk Allah dalam membuat keputusan.. Moga dilorongkan Allah sinar bahagia InshaaAllah.




Ya Allah.. aku beristikharah dengan ilmu-Mu

Mohon kekuatan dengan kekuatan-Mu 
Aku mohon keagungan kurniaan-Mu

Kerana Engkau berkuasa dan tidak pula aku 
Kau mengetahui juga tidak aku 
Maha mengetahui yang ghaib

Ya Allah jika ini baik bagiku
Agamaku dan kehidupanku
Juga natijahku selepas ini
Maka tetapkanlah 

Kau mudahkanlah

Dan berkatilah aku padanya

Ya Allah jika ini buruk bagiku
Agamaku dan kehidupanku
Juga natijahku selepas ini
Maka jauhkannya dariku
Juga jauhkan aku darinya

Tetapkan aku dengan kebaikan
Sebagaimana yang sepatutnya

Kau jadikanku meredhainya   


 Amin ya Allah   

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Menurut hadis daripada Jabir bin ‘Abdillah r.a, beliau berkata: Rasulullah SAW pernah mengajarkan Istikharah kepada kami dalam segala urusan, sebagaimana baginda mengajar kami surah dari Al-Quran. 

Baginda SAW bersabda:
yang bermaksud: Jika salah seorang di antara kalian berkeinginan keras melakukan sesuatu, hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat yang bukan solat fardu kemudian membaca doa.

Baginda SAW bersabda: yang maksudnya; Hendaklah dia menyebutkan apa yang dihajatkannya. 
– Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no: 1162.



No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...