Dah masuk 1 Rejab

Alhamdulillah, bertemu lagi kita dengan bulan Rejab bagi tahun 1433H ini.

Ustaz di masjid tadi mengingatkan agar kita bangkit memulakan perubahan bermula 1 Rejab ini. "Malam ini sebelum tidur solat hajat dan solat taubat dulu.. kemudian niatlah untuk berpuasa esok hari. Alhamdulillah kita mulakan Rejab dengan ibadah... tadi sama-sama baca yasin. Allah yang mengurus, yang menentu atas kehendakNya. Masih lagi dipanjangkan umur, moga2 umur yang dikurnia beroleh rahmat dan diberkati Allah ...aminn

Ya Allah, berkatilah dan rahmatilah kami di bulan Rejab, berkati dan rahmatilah kedua ibubapa kami, berkati dan rahmatilah keluarga kami, rahmati dan berkatilah isteri kami, rahmatilah dan berkatilah anak2 kami, rahmati dan berkatilah adik beradik kami, rahmati dan berkatilah jiran2 kami, rahmati dan berkatilah seluruh umat Islam samada yang masih hidup ataupun yang sudah mati... Ya Allah, kami lemah ampunkanlah kami ya Allah, kami lalai ingatkanlah kami ya Allah, kami mohon dari keluasan rahmatMu ya Allah, pilihlah kami untuk beroleh rahmat dan keampunanMu."

Begitulah mukaddimah ustaz sebelum meneruskan kuliah maghrib tadi. Ustaz mengajak kita untuk sama-sama bertaubat, banyak berdoa mohon pada Allah, InsyaAllah Allah Maha Mendengar. Kembalilah pada Allah sebab tak lama lagi kita semua akan dijemput ke suatu tempat yang kekal. Di sanalah nanti sebenar-benar tempat kesusahan, di sanalah nanti sebenar-benar tempat kebahagiaan.

Kata Ustaz, perbanyakkan Istighfar di bulan Rejab. Jangan sampai kita tak beroleh keampunan di bulan Rejab. Yang buat maksiat jangan masih terus lara berbuat maksiat, yang bukak aurat jangan masih terus suka menampakkan aurat. Cubalah untuk mulakan perubahan. Biar ada perubahan. Bulan Rejab adalah bulan untuk kita menyuluh dan semak iman kita, apakah kita masih jauh atau sudah makin dekat dengan Allah. Kita sebagai manusia dikurniakan Allah kedua-dua nafsu dan akal, berbeza dengan haiwan yang hanya dikurniakan nafsu semata-mata. Maka gunakan kelebihan berfikir yang Allah bagi untuk buat perubahan dalam diri.

Ada orang di luar sana yang tiada rezeki untuk dapat baca yasin malam ini iaitu malam 1 Rejab. Tapi alhamdulillah Allah telah bagi kita rezeki itu. Ada rezeki berbentuk dunia, ada rezeki berbentuk akhirat. Ada orang yang tak ingat pun esok adalah 1 Rejab. Jadi bersyukurlah tuan-tuan.... Biar niat kita semata-mata mengharapkan rahmat Allah. Kita cari rahmat Allah. Berlatih berpuasa dari sekarang. Usaha dulu, kalau tak boleh setiap minggu, puasalah sekurang-kurangnya 3 hari di bulan Rejab ini iaitu di awal, di pertengahan dan di akhir Rejab. Kalau tak boleh cubalah 2 hari iaitu di awal dan di akhir Rejab. Jika tak boleh juga berpuasalah untuk sehari, esok. Takkan lah kita tak boleh berlapang untuk Allah. Jika kita berlapang pada Allah, InsyaAllah Allah akan berlapang untuk kita... aminn

Jelas point yang ustaz bagi. Alhamdulillah, dapat capture apa yang cuba disampaikan oleh ustaz. Kata2 yang meminta kita sedar apa yang sepatutnya kita sedar... Wallahu'alam.

Selamat Beramal di bulan Rejab. Nawaitu kerana Allah.


**Pernah menulis "Mohon berkat di bulan Rejab" setahun yang lalu...

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...