Sedekah buku kecil Doa dan Zikir

Bismillahirrahmanirrahim.

Semasa kali ke 3 ke pesta buku baru-baru ini, saya mengambil peluang dapatkan buku-buku kecil yang terkandung doa dan zikir terbitan Yamani Angle Sdn Bhd. Tertarik hati untuk membeli risalah zikir dari penerbitan tersebut bila melihatkan isinya yang agak luarbiasa bukan setakat biasa-biasa.

Contohnya bagi risalah al-Mathurat, bukan hanya terkandung wirid bacaan dan maksud ayat semata tetapi ikut tertera sama dalil serta kelebihan beramal dari setiap ayat-ayat tersebut. Walaupun ia dibukukan dalam saiz kecil (besar sikit dari saiz poket) tapi rasa puas hati dengan isinya yang padat di samping rekabentuk cetakan yang menarik. Sedap mata memandang, maklumlah fitrah manusia bukan setakat memerhati pada bahan tulisan yang bermutu malah suka pada sesuatu yang cantik.
Dalam risalah Doa Harian pula, terkandung doa-doa yang menjadi sunnah Rasulullah SAW untuk sama-sama kita amalkan dalam segenap aspek kehidupan. Ada pelbagai doa termasuk doa makan minum, doa berpakaian, doa keluar masuk tandas, doa keluar masuk rumah, doa semasa menuju ke masjid, doa masuk dan keluar masjid serta banyak lagi. Cara nak menjawab azan pun ada disebut di dalamnya.
Buku2 kecil itu amat lah elok untuk dijadikan sedekah di masjid/surau atau ikut dijadikan hadiah atau cenderahati buat kawan2 yang datang berkunjung ke rumah. Teringat kata2 semangat ustaz dalam majlis ilmu yang sering mengingatkan tentang perlunya kita untuk sentiasa cuba berusaha merebut pahala. Contohnya kalau tengok jam dinding di masjid rosak, rebut pahala dengan usahakan ganti bateri jam tersebut. Jangan saling berharap orang lain yang buat. Kalau tangguh2 sudahnya jam tersebut akan kekal tak hidup berbulan-bulan. Contoh lain: selepas gunakan bilik air di masjid, siramlah bersih2 supaya dapat digunakan pula oleh orang lain. Jangan kita tinggalkan bilik air dalam keadaan tak bersih sebab dalam hati rasa itu kerja siak, fikir siak nanti boleh tolong bersihkan. Kata ustaz, berbuatlah amal baik sementara masih berada di dunia. Di akhirat nanti yang ada hanyalah balasan.

Jadi, rebut pahala. Menyalurkan pengaliran ilmu yang bermanafaat melalui pemberian buku2 kecil ini juga merupakan salah-satu cara merebut pahala. Harga buku tak setanding dengan isi yang terkandung di dalamnya... MasyaAllah. Ilmu yang bermanafaat, pahalanya InsyaAllah akan tetap mengalir sampai bila-bila... aminn

Wallahu a'lam.

1 comment:

Anonymous said...

Alhamdulillah, buku kecil dan ringan yang boleh menjadi asbab pahala yang besar dan berat. Amiin.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...