Wajib Qada Solat Yang Luput


Assalamualaikum.

Perkongsian ilmu dari masjid sebentar tadi....

Kata ustaz:
  • selagi akal masih waras, selagi itu tidak gugur kewajipan untuk menunaikan solat. Kalau duduk di katil hospital sekalipun, jangan kita tinggalkan solat. Wajib solat, jangan fikir nanti bila dah sihat baru balik nak qada.
  • jika tak berdaya untuk solat secara berdiri, boleh mendirikannya secara duduk, jika tak boleh secara duduk.. solatlah secara mengiring, baring, gerakan mata dan yang terakhir sekali menggunakan iktikad hati.
  • Jika dalam kedudukan sakit di hospital, dapatkan bantuan sesiapa yang dapat bantu kita untuk berjaya mendirikan solat. Duduk dengan posisi mengadap kiblat.
  • wajib baca fatihah dalam setiap rakaat. Tidak sah sembahyang jika bacaan fatihah tidak sempurna. Maka mesti jaga sabdunya, baca secara tartil dan berturut-turut.
  • wajib qada solat yang luput. Solat adalah wajib bila kita dah akil baligh, maka solat fardhu yang kita tinggal dulu-dulu wajib diqada. Untuk qada solat yang lalu, tak terikat dengan waktu-waktu yang diharamkan. Maka cubalah untuk qada sebanyak mungkin yang termampu. Di samping itu perbanyakkan istighfar mohon ampun pada Allah. Jika ditakdirkan Allah panggil kita sebelum sempat kita habis qada solat2 yang lalu, maka melalui taubat kita, kita mohon harap agar Allah beri keampunan yang luas terhadap dosa-dosa kita... aminnn

***Pesan buat anak2ku, jaga solat. Walau sesibuk mana pun dengan urusan seharian, utamakan solat., jangan dilengahkan. Selalu usaha untuk perbetulkan solat agar jadi lebih sempurna. Takutnya mama masa dengar penerangan ustaz tentang solat kita yang boleh saja jadi tidak sah hanya disebabkan kita silap baca fatihah... moga Allah kurniakan taufiq dan hidayah buat kita semua... aminn

7 comments:

Anonymous said...

Solat tiang agama. Tidak terlepas tanggungannya walaupun sakit dan uzur. Jika tidak boleh berdiri, maka duduk, mengiring, baring, jika masih tak boleh maka isyaratkan guna mata, dan akhir sekali isyarat hati. Begitulah telitinya tuntutan solat untuk ummat. Qada solat pula tidak terikat dgn waktu. Teruskan qada solat semampunya menggantikan solat2 yg pernah tertinggal. Semoga solat kita di terima Allah. Amiin.

Cikli said...

Besarnya solat.

sal said...

akak dapatmengutip pengajaran dan ingatan di sini..terimakasih..alhamdulillah

nur said...

anon,
Ya, moga solat kita diterima Allah.. aminn

nur said...

Cikli,
Bila ingat Allah, Allah ingat kita

nur said...

sal,
Timakasih.. sama2 kita berkongsi manafaat.. alhamdulillah..

masfarehan said...

Assalamualaikum..mohon share

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...