Qiamulail dan Kuliah Subuh 5 Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim.

Ustaz mengajak kita...
Ajar anak 3 perkara iaitu:

  1. Ajar mencintai Nabi SAW.  Ulang2kan kisah Nabi SAW  sehingga tersemat kecintaan kepada Rasululllah SAW.  Orang yang mencintai pada hakikatnya akan taat dan patuh.
  2. Ajar mencintai para ambiya.  Didik dan bawa anak-anak ke majlis ulamak dan kuliah pengajian. InsyaAlah dapat membuatkan anak bila dewasa nanti akan sentiasa mencari-cari tempat menuntut ilmu.
  3. Ajar anak-anak membaca al-quran.  Pedoman dan hidayah akan berkekalan, begitu juga dengan peribadi.  InsyaAllah akan terbina peribadi yang mulia hasil tuntunan al-quran.

Bahagia itu ialah apabila hati kita bertaut dengan Allah.  Hati gembira dengan suasana ibadah, seronok dengan semaraknya Ramadhan, seronok dengan majlis ilmu.  Ketenangan jiwa itu ialah apabila hati itu taat pada perintah Allah.  Hiburan itu sebenarnya bilamana kita dapat tunduk patuh pada Allah.  Hiburan seperti marhaban, qasidah dan sebagainya itu hanyalah merupakan hiburan tambahan.  Hiburan yang paling besar pada diri seseorang ialah ibadah kepada Allah.  Hala-kan telinga dan seluruh panca-indera ke akhirat. Setiap detik isikan dengan berbuat pelbagai perkara untuk mencapai redha Allah, cari peluang untuk meraih kebahagiaan akhirat dalam berbagai bidang dan kesempatan.  Cari akhirat dengan rasa khusyuk, cari akhirat dengan al-quran.  Berzikir dan menangislah kepada Allah.  Bersungguh-sungguh jihad di jalan Allah kerana jihad pun salah satu peluang untuk mendapat keredhaan Allah Taala.  Tingkatkan amal ubudiyah kita di sepanjang bulan ramadhan.  Moga mampu beroleh kemuliaan di sisi Allah..ameen

Wallahu'alam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...