Sunnah bila berjumpa orang



Bismillahirrahmanirrahim

Antara Sunnah bila bertemu dengan seorang Muslim ialah....

  • Memberi Salam:
Rasulullah SAW telah ditanya; "Islam yang mana baik (dari segi perbuatan)?" Baginda berkata:"memberi orang makan dan memberi salam kepada mereka yang kamu kenal dan mereka yang tidak kamu kenali."

  • Memanjangkan salam:
Seorang lelaki masuk menemui Rasulullah SAW dan berkata:
"Assalamualaikum."
Rasulullah SAW menjawab salam.  Kemudian lelaki itu duduk dan Rasulullah SAW berkata, "Sepuluh."  
Kemudian seorang lelaki lain datang dan berkata: "Assalamu alaikum wa rahmatullah."  Rasulullah SAW menjawab salam dan kemudian lelaki itu duduk.  Rasulullah SAW berkata:"duapuluh."  
Seorang lagi lelaki datang dan berkata: "Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh."
Rasulullah SAW menjawab salam kemudian lelaki itu duduk dan  Rasulullah SAW berkata, "tiga puluh."

Lihat betapa banyak seseorang itu telah kehilangan pahala dengan hanya sekadar memberikan sebahagian daripada salam yang penuh.  Seseorang itu sepatutnya mengucapkan salam dengan penuh agar dia memperolehi tiga puluh kebaikan.  Pahala yang paling sedikit bagi perbuatan yang baik adalah sepuluh kali ganda;  Oleh yang demikian dengan memberikan salam dengan penuh, seseorang boleh mendapat tiga ratus kebaikan atau lebih.  Biasakan diri memberikan salam sehingga "Barakaatuh" untuk mendapatkan pahala yang besar ini.  Orang Muslim memberikan salam banyak kali pada siang hari..Di-ucapkan salam apabila masuk ke masjid pada orang yang duduk dan apabila meninggalkan mereka, masuk dan keluar dari rumah dan sebagainya. Sesiapa yang ingin beredar  meninggalkan seseorang ucapkanlah salam yang penuh.   

  • Senyum
Sebagaimana Rasulullah SAW berkata, Jangan anggap mana-mana perkara kebaikan sebagai tidak penting malah walaupun kamu berjumpa dengan saudaramu dengan wajah yang ceria.

Daripada Abdullah bin Shomit daripada Abu Dzar katanya : Rasulullah S.A.W bersabda : “Janganlah meremehkan kebajikan sedikit pun, walaupun dengan hanya senyum kepada saudaramu”

(pautan: Mulakan Hari Dengan Senyuman)


  • Bersalam(berjabat tangan)
Sebagaimana Rasulullah SAW berkata:  Tiada dua orang muslim yang bertemu dan bersalam, kecuali yang mereka diampunkan sebelum mereka berpisah (daripada satu sama lain)

Imam An-Nawawi berkata:  Ketahuilah bahawa bersalam ini digalakkan dalam setiap pertemuan. (namun tidak dibenarkan bersalam dengan orang yang bukan mahram).

Dari Huzaifah bin Yaman r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: Apabila seorang mukmin bertemu dengan seorang mukmin yang lain, hendaklah dia memberi salam kepadanya dan berjabat tangan (untuk bersalam), dosa-dosa mereka berguguran seperti daun-daun berguguran dari pohonnya. (HR Tabrani, Majma uz Zawaid)

Perhatikan jika kita bersalam dengan sesiapa yang kita temui, kemudian mengucapkan 'salam' dan senyum pada mereka, maka tiga sunnah telah dipenuhi sekaligus. Alhamdulillah.


  • Ucapkan kalimah tayyibah
Kalimah tayyibah merupakan sedekah.  Kalimah tayyibah termasuk mengingati Allah, doa, salam, memuji seseorang kerana sifat mereka yang baik, peribadi yang mulia, adab dan perbuatan yang baik.

Kalimah tayyibah mempunyai kesan yang kuat pada seseorang - ia membawa keamanan dan ketenteraman pada jiwa seseorang dan kedamaian pada hatinya.  Ianya merupakan bukti apa yang berada di dalam hati orang yang beriman itu cahaya, hidayah dan berada pada jalan yang benar.

Pernahkan kamu terfikir, wahai saudaraku, untuk mengisi hidupmu dari pagi ke petang dengan perkataan yang baik-baik pada pasangan kamu, anak-anak, jiran, kawan-kawan, rakan sekerja dan sesiapa saja yang kamu berurusan dengannya, yang mungkin memerlukan kata-kata sedemikian?

Wassalam.

- petikan buku terjemahan(bersaiz poket) dari tulisan Sheikh Khalid Al-Husaynaan
Judul Asli: Akhtar Min Alf sunnah Fi A-Yaum Wal Al-Laylah
Kumpulan Doa, Zikir dan Amalan Seharian Nabi Muhammad SAW
24 jam Bersama Rasulullah SAW

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...