Umur yang ada, pastikan berlalu dengan baik

Bismillahirrahmanirrahim

Sebagaimana yang diketahui, syukur itu merupakan sifat yang terpuji, suatu sifat yang dikasihi oleh Allah Taala. Orang yang syukur itu semakin diberi ibadah, semakin dia sedar bahawa ianya dari Allah. Diberi ilmu, lebih alim dari orang lain tetap rasa semuanya dari Allah.  Diberi pangkat, kedudukan, kemuliaan; nampak ianya minAllah... dari Allah. Bila tak nampak ianya dari Allah sebaliknya rasa semua sebab aku, aku yang hebat, aku yang pandai maka itulah yang timbul diri rasa hebat, ujub dengan ilmunya. Walhal yang meluaskannya adalah Allah. Ini sifat yang kita kena pegang.  Kemuliaan dunia akhirat...minAllah... dari Allah. Apa yang kita miliki, dapat ilmu, jadi kaya, dapat tolong orang ->>> nampak itu semua dari Allah.

Kita jadi hamba, maka wajib belajar.  Bila belajar InsyaAllah dapat melihat segala sesuatu itu adalah hikmah, rahsia Allah. Contoh: Seseorang yang hidup senang tiba2 diuji Allah hilang kekayaan, hilang harta. Di mana hikmahnya? Hikmahnya, bila terjadi sedemikian mungkin akan memberi kesedaran pada hambaAllah itu untuk lebih dekatkan diri dengan Allah. Kalau tak ditimpa susah, masih tak kenal, masih lalai dan masih sia-sia.  Tapi bila susah, jadi lebih kenal, lebih damping dengan Allah.
Ketahuilah bahawa, tiada sempurna syukur itu melainkan syukur mereka yang meluaskan Allah Taala. Dapat melihat ia pada tiap-tiap sesuatu itu akan hikmah dan rahsia dari kasih Allah Taala padanya. Merasakan apa yang mereka kerjakan itu adalah kurnia Allah Taala.  Lazimkanlah mengikut sunnah Nabi SAW kerana di dalamnya mengandungi hikmah dan rahsia sekalipun kita tidak dapat melihatnya.
Contohilah Nabi Muhammad SAW, yang banyak menangis, yang banyak taubat kepada Allah.  Contohi orang-orang yang dekat dengan Nabi Muhammad SAW, contohi orang-orang yang ahli ibadat(para abid) dan golongan ulamak. Latihlah diri bertahajjud, bertaubat, bertasbih. Banyakkan menangis sebelum kita menangis di akhirat.  Amalkan mengucap 'Astaghfirullah' 1000x sehari atau sekurang-kurangnya 100x sehari. Kerapkan zikir "Tubna illallah wa roja'na illallah".  Sebelum tidur baca 3x  "Penghulu Istighfar". 
 
Daripada Syaddad bin Aus, Nabi mengajar sepotong doa. Sesiapa yang membacanya dengan keimanan pada waktu pagi, lalu dia mati pada petangnya, maka dia akan menjadi ahli syurga. Demikian pula bagi yang membacanya dengan keimanan pada waktu petang, lalu meninggal dunia selepas itu maka jadilah dia daripada kalangan ahli syurga(HR al-Bukhari)

Semua hak Allah, bila-bila masa saja Allah boleh tarik balik. Semua barang pinjam. Kesenangan yang ada, manafaatkanlah sebaik mungkin. Umur yang ada, pastikan berlalu dengan baik. Zaman lampau atau zaman dosa telah lepas. Yang kita perlu hadapi ialah zaman taubat dan zaman doa supaya diri tak kembali pada zaman lampau. Jangan kita jadi makin jauh dari Allah. Banyakkan syukur. Jika dapat bangun solat malam bertahun-tahun, bersyukurlah dengan nikmat ibadah yang Allah kurnia. Jangan lupa itu merupakan nikmat dari Allah yang bukan semua orang dapat meraih nikmat tersebut. Dipilih Allah untuk dapat bangun malam hikmah dari hati yang bersih InsyaAllah. 

Orang yang hatinya bersih, bila terasa timbul riak dapat rasa "aku dah riak", baik perkataan maupun perbuatan.  Maka terus sedar, terus taubat.  Masa datang riak, datang kejahatan nafsu, maka cepat2 minta pertolongan Allah dengan membaca doa, "Allahumma inni astaghfiruka 'auzubika min syarrin nafsi, la haulawala quata illa billah..." 

Hati yang jaga ialah hati yang tak lalai.  Tidak ingin orang tahu amalan ketaatannya, tidak ingin dipuji, tidak ingin dikenang.  Sentiasalah ikut syariat contoh: riadah tetap riadah untuk sihat badan tapi contohnya: tak payahlah pakai seluar pendek masa main badminton, tak payahlah aerobik bercampur lelaki perempuan, tak payahlah pergi bersenam di Gim yang bercampur lelaki perempuan.

Jika rajin berzikir, sepatutnya bila banyak sebut nama Allah, makin rasa manis.  Jangan pula bila lama sikit zikir dah mula rasa bosan, sepatutnya lagi banyak zikir kita jadi makin rindu pada Allah Taala.

Orang yang mengerjakan maksiat itu telah kufur beberapa nikmat Allah walaupun maksiat itu dosa kecil, contoh sengaja tengok yang haram atau orang yang melihat perempuan ajnabi, maka telah kufur ia akan nikmat mata kerana mata telah disalah-guna melihat.  Sudah tahu haram tapi tengok juga. Lihatlah hanya pada apa yang tak dilarang lihat.  Dengan harta yang banyak, dengan umur yang banyak yang sepatutnya dia guna untuk perkara kebajikan sebaliknya tidak dimanafaatkan sebaik-baiknya, maka telah kufur dia dengan nikmat Allah.  Sepatutnya dengan rezeki Allah bagi, makin dekat diri pada Allah. 

Maka suluh diri kita.  Cakna terhadap apa yang kita pakai, yang mungkin boleh membuat kita lalai. Gunalah segala nikmat anggota itu mengikut redha Allah... 

Semoga kita mendapat manafaat ilmu...ilmu yang dapat menyuluh diri.  Kita masing-masing suluh diri... InsyaAllah.

Wallahu a'lam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...