Ambil Peluang Beramal Soleh

Bismilahirrahmanirrahim.
🌼Sedutan dari kuliah maghrib malam tadi....

"Ambil peluang semasa Allah masih bagi peluang. Ambil peluang untuk berjemaah di masjid, ambil peluang duduk dalam majlis ilmu, ambil peluang ngaji quran, ambil peluang untuk solat tahajjud, ambil peluang untuk bersedekah, ambil peluang untuk buat baik...sebab sampai satu masa kita dah takde peluang tu. 

Contoh bila kita dah tua tak de dah peluang tu,  bila kita dah masuk kubur dah takde peluang tu... Bila tua contohnya  ada beberapa nikmat yang Allah tarik balik contoh: Allah tarik nikmat dapat mengunyah guna gigi sebab gigi dah takde.. Jadi dah tak dapat makan daging yang perlukan gigi untuk mengunyah..ada duit tapi tak boleh beli daging, kaya tapi tak dapat makan makanan sedap sebab ada penyakit. Makanya bila tua, nak solat berdiri dah tak dapat sebab sakit kaki dan sakit lutut..jadi kena solat duduk atas kerusi, bila dah tua mata dah tak nampak jelas, kena dibantu dengan spek mata untuk baca quran... Bila dah tua atau sakit dah tak boleh ke majlis ilmu...dll. 

Dan bila kita dah mati, sambung ustaz, kita dah terlepas peluang nak solat tahajud dan solat2 sunat lain hinggakan kita selepas mati sangat menginginkan jika dapat keluar balik ke dunia hanya untuk dirikan solat sunat 2rakaat... Dan kata ustad, kita akan menyesal..menyesal bila dah tua, menyesal bila dah masuk dalam kubur, menyesal waktu di padang mashyar dan waktu yang paling kita akan menyesal ialah waktu di dalam neraka. 

Kata ustad, menyesalnya kita waktu tu...menyesalnya bila ingat waktu di dunia dulu aku selalu sedekah singgit je,  mengapa la aku tak sedekah 10inggit............................................."

~~~~~
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah  Ayat 82:

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya. {2:82}


Allahu Akbar.🌼

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...