Buat Roti Pakai Bread Maker

Alhamdulillah... nikmatnya ada Bread Maker👍😍

Bila rasa nak makan roti, hah kita tekan je..dum dum dum BM buat kerja...terus siap sebijik roti bantal untuk makan cicah dengan gulai ayam...he he

Memang cekap sungguh BM buat kerja dia👍👍👍👍💗

Saya hari tu tiada perancangan pun nak beli Bread Maker. Niat tu memang la ada untuk ada satu BM ni tapi bukan la sekarang. Kita hanya merancang Allah yang tentukan, nak jadi cerita suatu hari tu masa singgah Tesco, lalu depan Kedai Cosway. Singgah la tengok2 barang. Tak sangka... tersangkut pulak dengan BM jenama Empress tu... Dek teruja untuk try buat roti, maka saya pun terpaksa la decide nak beli...hi hi

Keluar dari tesco, terus ajak en suami singgah beli bahan buat roti. Esoknya apalagi, meroti lah...hahaha.. Ini hasil pertama BM ku... alhamdulillah....tak sangka kejadian roti macam perfect sangat walhal ini percubaan pertama....alhamdulillah roti sangat lembut dan wangi..

Kami pun makan roti tu cicah gulai ayam..alhamdulillah sangat sedap ya Allah!!



Jom kita meroti💗💗💗

Dipahatkan di sini resepi pertama saya buat roti. Saya guna program "sweet". Dalam buku manual yang dia kasi, ada banyak program... program "sweet" salah satu dari nya. Kira saya pilih untuk buat roti manis aka Sweet Bun.
~~~~~~~~~
Bahan2 nya:
Air 150ml
Susu segar 170ml
Mentega/minyak 2 sudu besar
Tepung gandum high protein 560g(saya guna 500g shj sbb senang lain kali nak guna belen tepung 500g)
Gula 8 sudu besar
Garam 1 sudu kecil
Yis 1 sudu kecil(saya letak 2 sudu kecil)

Cara:
Masukkan bahan2 ke dalam loyang roti mengikut senarai. Maksudnya, yang cecair dulu semua, baru di-ikuti bahan2 kering. Garam letak di satu sudut di atas tepong. Gula dan yis di sudut yang satu lagi di atas tepong. Dah siap bahan semua, masukkan loyang roti di tempatnya betul2. Biar kemas kedudukannya. Tutup penutup atas BM lalu ON kan plug kemudian tekan butang Select/power tekan2 hingga keluar nombor 4, then tekan pula butang Start... BM pun mula bekerja.😀
~~~~~~~
.
.
.
.

***update  
RESEPI 2 (pakai sukatan cawan) 
Resepi yang ini sering saya ulang-guna sebab senang pakai sukat cawan je bahan2nya. Kejadian roti sangat lembut dan almost perfect alhamdulillah. Jom buat💗


BUAT ROTI PAKAI BREADMAKER  (tapi saya bakar guna oven) 

Bahan2 yang perlu ada:

3   3/4 cawan tepung roti/high protein
1 cawan air sejuk dlm peti
2 sudu besar buttercup/margerin
6 sudu besar gula
3/4 sudu kecil garam
2sudu besar susu tepung
2 sudu kecil yis
1 biji telor


Cara membuat roti menggunakan Bread Maker tapi masak secara manual dalam oven
Masukkan kesemua bahan ke dalam BM bermula dari butter, telor, dan air kemudian di-ikuti dengan bahan kering iaitu tepung roti, gula, susu tepung, yis dan garam. Gula dan garam  asingkan pada 2 penjuru yang bertentangan. Buat lekuk atas gula lalu curahkan yis dalam lekukan gula. Okay, tutup penutup BM dan ON kan pada ketetapan nombor 8 untuk Dough. Ulang uli 3x kemudian biarkan doh naik hingga hampir memenuhi tin BM.

Panaskan oven pada suhu 150°C
Sapukan permukaan roti dengan fresh milk. Dan bakarlah selama 15 - 20 minit atau sehingga masak.





Sekian..wassalam.

8 comments:

anakin faid said...

insha Allah petang ini saya nak buat ikut resepi puan. kalau jadi, nanti saya buat entry, saya tag blog puan ya. terima kasih :)

nur said...

Alhamdulillah...sila2😊

Hayati Suki said...

mudah kerja dengan BM ni kann..

Unknown said...

👏👏👏👏

hasna said...

Buku resepi bm empress ni dah hilang..terus stop guna. Mujur ada blog ni. Bleh sharekan tak resepi dr buku tu

kman said...

Pagi tadi dah buat resipi 2. Menjadi dan sedap. Terima kasih kerana sudi kongsi resipi.

Unknown said...

Nak cuba resepi puan ye..mohon halalkan.

Artiqahmazlan said...

Pakai tepung biasa xleh ke

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...