Tazkirah 3 Ramadhan

Semasa menjamah moreh, tiba2 Ain salah sorang kawan usrah datang duduk bersebelahan. Berbual lah kami lebih kurang sambil menikmati hidangan moreh. Saya ambik peluang bertanya,"...caner bisnes, banyak tempahan tahun ni?" Beliau ni seorang tukang jahit dan dah ada lot kedai sendiri pun..



"Boleh la, tak ambik banyak pun... isau ambik banyak kang tak dapat pulak nak datang sini... cam ustaz kata tadi, rugi kita kalau tak ambik peluang..."

Alhamdulillah, seronok terlibat dalam bicara yang sebegini. Bukan saja membangkitkan semangat kami sesama kawan malah terasa butiran percakapan tidak sia-sia...

~~~~~~~
Ustaz jemputan untuk tazkirah semalam merupakan salah seorang anak muda lulusan Timur Tengah. Begitu bersemangat menyampaikan... apa yang disampaikan semua nya point, tak jemu mendengar sampai ke penghujung tazkirah.

Ustaz mengingatkan agar kita cuba semampunya untuk hidupkan bulan Ramadhan sepertimana hadis Rasulullah SAW yang berbunyi...

Dari Abu Hurairah r.a berkata: “Adalah Rasulullah SAW menggalakkan qiyamullail (solat malam) di bulan Ramadhan tanpa memerintahkan secara wajib, baginda bersabda: “Sesiapa yang solat malam di bulan Ramadhan kerana beriman dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka diampuni baginya dosa yang telah lalu.”

Huraian
Rasulullah SAW amat menggalakkan umatnya supaya menghidupkan malam dengan mengerjakan ibadat kerana fadhilatnya amat besar di sisi Allah S.W.T. Antara amalan yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W dalam menghidupkan malam (qiamullail) ini ialah melakukan solat sunat, berzikir, membaca al-Quran, membanyakkan istighfar serta beriktikaf di masjid. Selaku umat Islam, kita sepatutnya mencontohi baginda serta berusaha bersungguh-sungguh dan penuh keikhlasan memanfaatkan bulan ini sebaik-baiknya terutama sekali dalam sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan di mana Rasulullah S.A.W dalam kebanyakan hadith memberitahu mengenai kemungkinan besar pada malam-malam ini terutama malam ganjil adalah merupakan malam lailatul qadar yang mempunyai kelebihan melebihi seribu bulan.


Kata ustaz, kita seumpama kain puteh. Dari kaler asal puteh kita corakkannya dengan berbagai warna melalui berbagai cara termasuk mencorakkannya dengan mengikut hawa nafsu. Diingatkan hendaklah kita gunakan aturan2 yang telah ditetapkan oleh Allah. Kena ambil Islam sebagai gaya hidup. Perlu konsisten dalam beramal tidak hanya beribadah mengikut musim2 tertentu saja atau mengikut suasana. Contohnya, jangan hanya memakmurkan masjid di 10 awal Ramadhan.

Ada satu kisah di sebuah masjid:
Bilamana pihak masjid mendapati begitu ramai yang datang untuk bersolat terawih, terus tiba-tiba dibuat urgent meeting. Timbul cadangan untuk membesarkan lagi ruang solat (ruang balcony dicadangkan di-tiles dan di-tambah bumbung) sebab jemaah nampak melimpah2. Tapi bila masuk 10 pertengahan Ramadhan, jemaah dah jadi berkurang. Urgent meeting dibuat lagi sebab untuk batalkan cadangan memperluaskan ruang solat sebab jemaah dah makin susut nilai.
Ternyata bila masuk 10 terakhir, bilangan jemaah betul2 jadi susut sehingga tinggal 1 saf je masih bertahan solat terawih... ish ish.

Di mana penghayatan Ramadhan kita... Jangan kita begitu teruja untuk perhebatkan lagi perniagaan di bulan Ramadhan, tambah buka satu meja lagi yang kalau tahun lepas hanya buka satu meja je di Bazar Ramadhan. Jika ditinjau di negara Timur Tengah pun ada banyak juga bazar ramadhan tapi yang free punya, percuma sebab penduduknya ramai yang berlumba2 mencari peluang untuk meraih pahala. Semua pakat2 memberi makan orang berbuka puasa.

Di tempat kita, ada yang sampai sanggup mengambil cuti tanpa gaji sebulan dek beria-ia mahu menumpukan perhatian berniaga di bazar ramadhan, sebaliknya belum pernah terdengar lagi orang ambik cuti tanpa gaji sebulan untuk memberi tumpuan beribadah di masjid di sepanjang Ramadhan, (***berbeza dengan misi jemaah Tabligh yang sanggup bercuti tanpa gaji kerana keluar berdakwah samada untuk keluar 3 hari, 40 hari dsb.... jiran kami salah seorang daripadanya... Subhanallah)

Jadilah kita antara orang2 yang menghargai nikmat Ramadhan. Biar mampu sampai kita ke kemuncak pada 10 terakhir. Biar ternanti-nanti, rindu pada Lailatulqadar. Ingat dunia hanya sementara, akhirat jua yang kekal abadi. Rebut peluang beramal. Ikhlaskan hati... takde maknanya kalau tiada keikhlasan dalam beramal. Hidupkan Ramadhan bermula 10 terawal, 10 pertengahan sehingga 10 terakhir yang istimewa. Satu kerugian besar jika 10 akhir Ramadhan terabai....

Wallahu'alam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...