Tazkirah 6 Ramadhan


Alhamdulillah dah malam ke 7 kita melakukan solat sunat Terawih. Kekalkan semangat untuk memenuhi masjid setiap malam di bulan yang penuh keberkatan ini.
  • Ramadan adalah bulan beribadat kepada Allah. Kewajipan berpuasa hanya mengambil 10% dari ibadah di bulan Ramadhan. Banyak lagi ibadah lain yang perlu dilakukan untuk mencukupkan balance 90% lagi. Dikatakan bahawa, sesiapa yang berusaha mendekatkan diri kepada Allah dengan ibadat sunat, maka pahalanya seperti melakukan ibadat fardu di luar bulan ini dan siapa melakukan ibadat fardu pada bulan ini, maka pahalanya digandakan 70x. Bayangkan solat Subuh kita tadi Allah gandakan 70x berbeza dari bulan-bulan lain... alhamdulillah Terima kasih ya Allah.
  • Ramadhan adalah bulan kesabaran dan pahala sabar adalah syurga.
  • Ramadhan bulan rezeki. Siapa memberi makan untuk orang lain berbuka, maka dosanya akan diampuni dan dibebaskan daripada api neraka.Maka hendaklah kita mengambil peluang yang terbuka luas untuk menambah amal. Cari peluang untuk infak di jalan Allah dengan memberi makan orang berbuka... contoh menyumbang samada RM450 untuk jamuan berbuka puasa atau RM350 untuk jamuan Moreh di masjid.
  • Ramadhan ini bulan al-Quran, maka banyak-banyak kita mengaji, biar sampai khatam InsyaAllah. Jika berpeluang bertaddarus, lagi baik.. dapat mengaji sampai khatam secara beramai-ramai dengan kawan-kawan atau penduduk setempat.
  • Ramadhan adalah bulan Jihad. Jihad dari segi bahasa bermaksud sesuatu yang kita buat dengan bersungguh-sungguh. Orang yang berjihad tak hiraukan segala cercaan manusia. Mereka diuji dengan berbagai dugaan. Kekuatan Islam terletak pada jihad-nya. Melalui jihad, Islam telah berkembang sampai ke Moscow, Eropah dan sebagainya. Jihad di bulan Ramadhan mengkhususkan perjuangan kita melawan hawa nafsu.Harus lawan.
Kita dituntut memperbanyakkan amal ibadah seperti bersolat tarawih, bertadarus, bersedekah, membaca al-Quran, beriktikaf, solat malam dan menuntut ilmu bagi meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT. Melakukan amalan wajib dan sunat di sepanjang bulan ini adalah latih tubi buat kita agar bersih hati dan menjadi orang-orang yang sentiasa bertaubat.

Wallahu'alam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...