Bacalah Doa Iftitah Dalam Solat


Bismillahirrahmanirrahim

Bertemu lagi kita dengan hari Jumaat, penghulu segala hari.. Alhamdulillah. Bersyukur dengan nikmat kehidupan, nikmat sihat tubuh badan yang dikurniakan Allah... Alhamdulillah.    

Pesan seorang tok guru: "Selagi kita hidup, selagi hayat dikandung badan, jangan kita lupa zikrullah.  Orang yang sentiasa berzikrullah, Allah tenangkan jiwa.  Ramai orang yang jiwanya tidak tenang.  Cuba guna sebaik mungkin masa kita, nilai kita.  Nikmat ini tidak kekal.  Jangan biarkan anak isteri kita lekakan kita dari mengingati Allah. Banyakkan menderma dan bersedekah.  Biar nanti kita tinggalkan dunia ini dengan redha Allah.  Kejar kehidupan yang kekal abadi.  Kalau cari kehidupan dunia, cari banyak mana sekalipun tak akan cukup-cukup.  Jangan biarkan diri kita terlalu disibukkan dengan kehidupan dunia.  Ingat, setiap nikmat akan ditanya."
..............................................................

Alhamdulillah, dalam semusim dua ini, telah beberapa kali diperingatkan oleh para tok guru tentang kepentingan membaca Doa Iftitah ketika memulakan solat. Ia merupakan doa yang dibaca selepas selesai kita mengangkat takbirratul ihram, dan sebelum kita mula membaca Surah al-Fatihah. Doa Iftitah merupakan bacaan sunat namun tegas ustaz, teramatlah rugi jika kita sengaja meninggalkan bacaan tersebut.

Dalam doa iftitah, "Aku hadapkan diri aku kepada Allah." Hakikatnya semasa kita solat, kita bukan setakat hadapkan wajah sahaja namun kita hadapkan kepada Allah dengan kesemuanya ->> muka, badan, hati.. malah keseluruhannya.

"Bacalah Doa Iftitah Dalam Solat...", pesan ustaz. Alhamdulillah timbul azam untuk cuba tidak meninggalkan Doa Iftitah setiapkali solat.. Moga ada kekuatan untuk istiqamah, InsyaAllah.


DOA IFTITAH


Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. 

Sesungguhnya solatku,ibadatku,hidupku,matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam. 


Istiqamah dalam amalan.


1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Sy ada kmsykilan dlm solat sy slm ini..sblm ni sy mmg jrg smbyg..kdg2 tpksa bk bku cra solat..rpnya slh dh slh dlm mlakukan solat..dlm rakaat ptma spttnya bc doa iftitah dlu tp sy bc alfthah dlu bru doa iftitah..adakah solat sy tdk sah? Tlg jwb..t.ksh

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...