Ikut Arah Sign-board Yang Betul


Bismillahirrahmanirrahim

Sedutan pengisian dari majlis ilmu...

Dalam Surah al-Baqarah, Allah jelaskan dalam firman-Nya tentang ciri-ciri orang munafik. (Mari kita semak terjemahan Surah al-Baqarah.. di SINI). Orang munafik tetap merasa benar walaupun pada hakikatnya dia tidak benar. Mereka tak tahu mereka bodoh tapi yang sebenarnya mereka memang bodoh.

Dalam hidup kita ini, harus di-ingat bahawa ada banyak perkara yang kita tidak tahu sebab kita adalah hambaAllah yang lemah.  Orang alim sekalipun, tetap ada perkara yang mereka tidak tahu.  Apalagi bagi orang yang bukan alim, lagi banyak benda yang tidak tahu. Tapi malangnya ada orang bodoh tidak tahu pun dia bodoh. Dia bodoh tapi dia perasan bijak.  Dikatakan orang yang bijak ialah orang yang fikir akan masa depan.  Manakala orang yang paling bijak pula ialah orang yang fikir masadepan sampai akhirat.

Disebut terdapat tujuh golongan yang diberi bayangan Arasy Allah Taala. Antaranya ialah yang bertemu dengan orang Islam dan berpisah kerana Allah. Biar kita bergaduh kerana Allah. Bukan kerana dengki, dendam dan kerana segala penyakit hati yang lain. Kita bergaduh; contohnya, niat agar kerosakan yang dia buat dapat segera dihentikan.

Orang munafik sanggup menjual kebenaran.  Yang haram, disenang-senangkan sebaliknya yang halal disusah-susahkan.  Sesungguhnya kalau seseorang itu tidak mendapat hidayah maka tidak akan berjumpa dia dengan jalan masuk ke Syurga Allah.  Berdoalah agar sentiasa diberi hidayah oleh Allah Taala.  Ikut jalan yang betul InsyaAllah akan beroleh hidayah Allah. 

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Alamat munafik itu ada tiga: Apabila bercakap dia bohong. Apabila berjanji dia tidak menepatinya dan apabila diberinya amanah dia khianat. 
(HR Muslim)



Kita nak pergi ke satu-satu tempat pun kena ikut papan-tanda.  Kalau nak pergi ke Kuala Kubu Bharu contohnya, kenalah ikut papan-tanda menuju ke Kuala Kubu Bharu. Kalau tak ikut, tentulah kita akan sampai ke tempat lain, tak dapat sampai ke Kuala Kubu Bharu.  Maka simboliknya kena ikut papan-tanda Allah.   Allah Taala dah bagi sign-board, maka ikutlah sebagaimana yang Allah suruh ikut.  InsyaAllah jika ikut maka akan bertemulah kita dengan jalan untuk masuk ke syurga Allah... amiin.



Wallahu'alam.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...