Pesanan untuk hadapi PRU13

Pesan ustaz...
Sesungguhnya seluruh cara hidup ini adalah Islam.  Kenal Islam secara menyeluruh.  Islam adalah sistem kehidupan yang terkandung dalam al-Quran diturunkan Allah melalui perantaraan Jibril serta sunnah yang dibawa oleh Rasulullah SAW.  Jangan faham agama hanya mengikut juzuk2 tertentu.  Contoh:  Seorang bapa yang pakai seluar Hawaii dan isterinya pula berambut merah tanpa tudung menyuruh anaknya menadah tangan membaca doa makan sebelum mula menjamah makanan di sebuah restoran.  Banyak berlaku salah faham dalam agama, seolah-olah masa nak makan saja minta keberkatan Allah, sedangkan dalam bab berpakaian yang tidak ikut Islam.. tak mengapa.. tak perlu keberkatan Allah. 

Kita sendiri tak jelas tentang hukum Allah.  Ustaz bagi contoh: Yang tolak hukum hudud jika ditanya kenapa mereka tolak, mereka sendiri pun tak tahu apa jawapannya. Mereka pun tak tahu kenapa mereka tolak.  Jangan kita menjadi salah seorang penyumbang kepada manusia yang menolak hukum Allah.  Orang yang bersetuju, orang yang bersekongkol dengan golongan yang menolak hukum Allah... semua masuk sekali.  Jangan sekali-kali kita termasuk dalam golongan yang menolak hukum Allah.  Jangan sokong orang yang tolak hukum Allah.  

Nafsu terbahagi kepada 3 iaitu nafsu mutmainnah(jiwa yang tenang tenteram), nafsu amarah dan nafsu lawwamah((yang berbolak-balik).  Apa saja yang kita buat jangan sampai kita terpedaya.  Jangan sampai berjaya syaitan.  Dekat-dekat nak pilihanraya ini, banyak perkara yang boleh mencetus amarah dan kebencian.  Memberi maklumat mestilah tepat dan benar namun pastikan penghujungnya adalah ke-arah menanam mutmainnah bukan menanam kebencian. Penerangan adalah perlu, penjelasan sangat perlu terutamanya bagi mereka yang terhad mendapat pendedahan maklumat... tetapi penjelasan sebaiknya melahirkan mutmainnah bukan bertujuan melahirkan amarah.

Hidayah tidak akan datang sendiri.  Hidayah perlu dicari. Contoh:Berbeza orang yang tidak duduk di majlis ilmu, tidak duduk dalam linkungan orang-orang soleh, tidak berkawan dengan orang-orang yang berakhlak baik dengan orang2 yang mendapat nikmat duduk dalam masjid dan nikmat duduk dalam majlis ilmu.  Orang yang bertambah iman InsyaAllah akan makin meningkat ibadah.  Allah akan rezekikan nikmat cahaya kasih sayang, cahaya keimanan, nikmat duduk dalam masjid, nikmat duduk dalam majlis ilmu.  

Sentiasa usaha untuk mencapai hidayah Allah.  Mudah-mudahan dengan amalan kita duduk dalam majlis ilmu, akan menjadi saksi pada Allah Taala.  InsyaAllah Allah akan tolong ke-arah perkara kebaikan.  Istighfar selalu.  Jangan kita celik mata di pagi hari kemudian kita tidur balik di malam hari tanpa ada satu program pun untuk kita ingat pada Allah. Muhasabah diri kita dalam sehari berapa mukasurat quran kita baca, berapa banyak tasbih yang kita ucap, berapa banyak selawat yang kita sebut, berapa kali kita beristighfar? Kalau tak ada, apa yang kita nak bawa sebagai bekal padahal kita ini adalah seorang Islam...

Akal adalah anugerah Allah.  Wajib menuntut ilmu bagi setiap lelaki dan perempuan.  Allah jadikan kita dengan hikmah supaya kita boleh lakukan ibadah.  Menuntut ilmu atau mengaji untuk apa sebenarnya? Dalam semua kitab, disebut mengaji ini ialah untuk mengeluarkan kita dari jahil kepada alim, dari tak suka beribadat kepada gemar beribadah. Maka usaha mesti berterusan mencari hidayah Allah.  Pergi ke masjid supaya beroleh hidayah.  Anak-anak kena bawa ke masjid, agar dekat dengan hidayah.

Berhati-hatilah... syaitan akan bersama-sama dekat dengan nafsu amarah.  Akal kena bijak memproses maklumat.  Cari jalan untuk dapat serapkan cahaya Allah ke dalam hati-hati yang kaku untuk kembali kepada Allah.  Peringkat awal, kena jaga solat, tingkatkan kualiti solat kita kerana hakikatnya dalam solat kita sedang berbicara dengan Allah.

Sedar dirilah... bahawa dunia ini ujian bagi orang mukmin. Keluar dari kepompong kejahilan.  Kenal diri sebagai hambaAllah yang kena buat kerja sebagai hambaAllah.  Kenal Allah sebagai yang empunya dunia, yang segala2 yang kita punya ini semuanya dari Allah.  Muhasabah diri adakah nafsu kita nafsu mutmainnah, amarah atau lawwamah.  Agak-agak kita dekat mana?  Sesungguhnya manusia tak sunyi dari berbuat silap namun jangan putus asa, Allah sentiasa beri ruang untuk kita buat pembetulan. Pastikan dapat beza yang mana betul, yang mana salah. Semoga dilorongkan Allah jalan kebaikan... ameen.


Pastikan keluar mengundi.  Selamat Mengundi.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...