Doa yang bermula dengan Rabbana dalam Surah Ali Imran

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, bertemu lagi kita dengan hari Jumaat, penghulu bagi segala hari. Banyak2 kita berdoa ke hadrat Allah SWT, banyak berselawat ke atas Nabi SAW, banyak menderma dan bersedekah dan rajin2 kita membaca Surah al-Kahfi sekurang-kurangnya bagi 10 ayat terawal; hari ini... InsyaAllah


Doa-doa yang bermula dengan ucapan Rabbana yang terkandung di dalam Surah Ali Imran ialah:


  • Surah Ali Imran ayat 8


(Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.



  • Surah Ali Imran ayat 16


(Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka”;


  • Surah Ali Imran ayat 147


Dan tidaklah ada yang mereka ucapkan (semasa berjuang), selain daripada berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir.

  • Surah Ali Imran ayat 194


Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji”.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...