Hari Jumaat di Mekah


Alhamdulillah rezeki berada  di Mekah pada hari Jumaat yang mulia 8/11/19. Teringat pagi itu sebelum Subuh saya masih dengan Laila(rakan sebilik) pergi ke masjid. Kelihatan sungguh ramai orang pagi itu.  Bersesak2 nak masuk masjid. 

Dalam keadaan sesak itu, kami mencari-cari tempat untuk solat yang dapat melihat kaabah.  Alhamdulillah dapat akhirnya. Tenang hati dapat tengok kaabah di pagi jumaat. Ketika itu tak ingat perkara lain, tak ingat apapun.. selain dari menyerahkan  sepenuh pengharapan pada Allah Taala.


Alhamdulillah syukur atas nikmat berada di Mekah pada hari jumaat dan  berada pula di masjidil haram yang di dalamnya ada kaabah yang menjadi arah kiblat bagi seluruh umat Islam bila mendirikan solat. 

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Solat di masjidku ini (masjid Nabawi) lebih baik daripada seribu solat di tempat yang lain melainkan masjid al-Haram”.
[Riwayat Muslim (1394)]

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdillah RA bahawa Nabi SAW bersabda:

Maksudnya: “Solat di masjidku ini (masjid Nabawi) lebih baik daripada seribu solat di tempat yang lain melainkan masjid al-Haram. Dan solat di Masjid al-Haram lebih baik daripada 100 ribu solat di tempat lain”. 
[Riwayat Ahmad (15271)] [Sanadnya adalah sahih mengikut syarat Imam al-Bukhari menurut Syeikh Syuaib al-Arnaouth ketika beliau mentakhrijkan hadith ini di dalam musnad Ahmad]

Subhanallah begitu besar ganjarannya menunaikan solat di masjidil Haram, Mekah dan di masjid Nabawi, Madinah.



Suasana di luar masjid pagi Jumaat...Allahu Akbar




..umrah Sunat kedua di SINI


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...