Umrah Sunat Kedua

..sbgn dari SINI

Alhamdulillah hari Ahad 10/11/19 kami berkumpul jam 7pagi di hadapan hotel, menunggu bas ke Hudaibiyah untuk bermiqat umrah sunat yang kedua sehari selepas buat umrah sunat yang pertama(di SINI).

Hudaibiyah, di situ ada perjanjian dibuat iaitu Perjanjian Hudaibiyah di zaman Rasulullah SAW.
Dikatakan ada telaga, telaga tu nama hudaibiyah. Jadi dikatakan, di-ambil nama tempat sempena nama telaga. Wallahu'alam.


Perjalanan tidak lah begitu jauh untuk ke sana. Kami semua dah siap2 berwudhuk dan memakai  ihram dari hotel lagi sebab rancangannya hanya pergi sebentar ke masjid Hudaibiyah, solat sunat ihram, berniat ihram dan terus balik semula ke hotel.

Lepas solat sunat ihram, saya sempat singgah membeli sejadah2 kecil, beg kain, fridge magnet  dan beg telekong sebagai kenang-kenangan di perkarangan Masjid Hudaibiyah.  Di luar masjid, ada yang menjual kurma dan kekacang yang mengundang perhatian orang lalu lalang.


Selesai bermiqat, kami pun bergerak balik ke hotel. Dalam bas dah terfikir sesuatu jadi semasa turun bas di depan hotel saya memberitahu mutawif tentang hajat nak naik skuter untuk umrah sunat kedua ini. Masih rasa lemau2 badan selepas demam, itu yang bagitau en suami nak merasa naik skuter kali ini.

Makanya jemaah yang nak naik skuter dijadualkan berkumpul di lobby hotel pukul 10.30 pagi untuk mutawif tunjukkan jalan ke stesen skuter. Saya join akak2 yang dari melaka dan sg besar naik skuter. Anak dan en suami serta lain2 jemaah dalam group kami bertawaf dan saie berjalan seperti biasa.


Pemandangan kaabah dari tingkat atas, semasa menuju ke stesen skuter

Alhamdulillah dapat merasai satu pengalaman baru mengerjakan tawaf dan saie menggunakan skuter. Saya ambil skuter yang one seater dan membawanya sendirian tanpa penumpang. Alhamdulillah senang dipandu di mana kelajuannya sudah di setkan laju tahap2 mana.  Alhamdulillah saya fokus dan memberi tumpuan penuh semata2 kerana Allah sebagaimana melakukan tawaf dan saie berjalan kaki.  Harga menggunakan skuter untuk tawaf dan saie berjumlah 100rial, bermakna tawaf 50rial, saie 50rial.



Ini skuter yang dua seater

Setelah selesai mengerjakan Saie, akak yang kami panggil Busu tolong gunting rambut saya. Selesai bertahalul, Alhamdulillah dengan izin Allah selesai lah sudah umrah sunat saya yang kedua yakni umrah yang terakhir dapat dibuat dalam perjalanan umrah kali ini. Semoga Allah menerimanya.. Aamiinn..

~~~~~~~~~~~~
LabbaikAllaahummalabbaik labbaikalaa shareekala kalabbaik
'innal-hamda
wanni'mata
laka walmulk
laa shareeka laka.

Ku sambut seruanMu ya Ilahi, ku sambut seruanMu. Ku sambut seruanMu, tiada sekutu bagiMu, ku sambut seruanMu. Sesungguhnya segala puji, nikmat dan kerajaan adalah milikMu, tiada sekutu bagiMu.

Al-Bukhari, Muslim 2/841.


~~~~~~~~~~~~~~

"Antara satu umrah dengan umrah yang lain adalah penghapus dosa di antara keduanya, dan haji mabrur tidak ada balasannya kecuali syurga."
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

~~~~~~~~~~~~

....bersambung di SINI)

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...