Inginkan anak yang soleh?

Bismillahirrahmanirrahim

Pengisian ilmu dari Kuliah Maghrib malam tadi...

Ustaz menghuraikan perihal anak yang soleh. Semua orang mengimpikan anak yang soleh. Kata ustaz, kalau tanya sesiapa sekalipun sudah pasti menginginkan anak-anak yang soleh. Jika boleh tidak mahu anak2 mengikut jejak langkah mereka yang mana mungkin tersilap. Tak kira siapa, jika ditanya semua pasti inginkan anak mereka menjadi anak yang soleh.

Daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah s.a.w ada bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara, (iaitu): Sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain dan anak yang soleh yang berdoa untuknya.” (HR Muslim)

Anak2 yang disebut boleh bantu kita dalam kubur adalah anak-anak yang soleh. Hanya doa anak yang soleh yang InsyaAllah akan sampai kepada kedua orang tuanya di alam barzakh. Anak yang soleh adalah kurnia buat ibubapa yang terpilih. Untuk beroleh anak yang soleh, pertamanya kita sendiri yang mesti cuba secara berterusan mendekatkan diri dengan Allah. Soleh adalah amalan mendekatkan diri dengan Allah. Maka cari jalan untuk beramal soleh.

Jalan menuju amal soleh termasuklah dengan:

(1)menjaga solat. Bila masuk waktu terus solat, jangan tangguh. Masa solat cuba capai khusyuk. Antara perkara yang boleh membuat kita khusyuk dalam solat ialah

  • faham makna bacaan dalam solat. Cuba kita muhasabah diri, dalam sehari ada tak kita luangkan masa membelek al-quran untuk membaca terjemahannya. Ada tak usaha kita untuk faham makna ayat-ayat al-quran lebih2 lagi makna bacaan ayat2 yang dibaca dalam solat.
  • hadir hati iaitu hati mesti hadir dalam solat. Jangan kita baca fatihah tapi dalam masa yang sama fikiran merayau-rayau entah ke mana.
  • hadirkan rasa membesarkan Allah iaitu biar rasa kecilnya diri takkala mengadap Allah. Biar rasa kerdilnya diri hidup di atas bumi Allah. Bila selalu ingat semua milik Allah maka akan timbul rasa malu pada Allah, malu pada tuan empunya dunia.
(2) cari masa tambahan untuk bersama Allah di sepertiga malam. Bangunlah malam untuk berqiamulail. Jangan kita begitu mudah bangun malam untuk tengok bola Chelsea vs MU tapi malangnya amat liat untuk kita dapat bangun bersolat malam. Kalau untuk tengok bola boleh pula kita standby air kopi dan kacang pagoda untuk tak nak bagi mengantuk, tapi persediaan untuk bangun solat malam, tidak ada apa. Kunci jam pun tidak untuk bangun. Jelas betapa bersungguhnya kita untuk urusan lara yang pada hakikatnya hanya merupakan tipudaya.

Bangkitlah untuk qiamulail. Bacalah quran ketika qiamulail. Baca quran dengan tartil. Hayati saat-saat berseorangan diri mengadap Allah dalam suasana sunyi dan sepi. Bermunajat dan berserah diri pada yang Esa...

Sesungguhnya tak ramai yang sanggup pikul beban agama. Sebab apa tak sanggup? Kata ustaz, sebab tak ada kefahaman dalam agama. Sebab apa tak faham agama? Sebabnya diri tak dibantu dengan qiamulail. Qiamulail adalah satu latihan khusus dalam usaha mendekatkan diri pada Allah.

Maka, ayuh kita.. mulakan jika belum bermula...


...bersambung...

3 comments:

Cikli said...

Ibubapa kita pon mahukan kita soleh sama dgn kita. Info yang baik ke arah itu.

Anonymous said...

Tiada yg bisa menghubungkan dunia dgn alam barzakh melainkan doa anak yg soleh, ilmu bermnfaat, & amal jariah. Maka anak yg soleh amat penting untuk kesenambungan hidup bukan saja di dunia malah berpanjangan hingga ke alam barzakh & akhirat. Jutru kita lipat ganda usha untuk jadi anak soleh dan untuk jadikan anak kita juga anak yg soleh. Amiin.

nur said...

Cikli,
Bagi seorang Mukmin, masanya tidak boleh berlalu begitu saja.. sama2 perbaiki amalan InsyaAllah


anon,
Berazam jadi anak yang soleh
Berazam jadi ibubapa kepada anak yang soleh... aminn

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...