Kek Marble Orang Dulu-dulu

Alhamdulillah... Selamat berpuasa 6 sunat bulan Syawwal bagi semua yang berpuasa. Semoga amalan kita semua diterima Allah Taala...amiinn

Bila berpuasa ni, tekak mula rasa nak makan itu ini. Walau pun dessert yang lebih tetamu datang semalam ada lagi, tapi saya masih duk teringat nak makan kek yang menjadi faveret iaitu Kek Marble. Kek marble biasa je pun...bukan marble cheese tapi marble yang selalu saya makan sejak dari bangku sekolah..Kek Marble orang dulu2...

Okay, jom kita tengok resepi. Kali ini saya guna resepi lama yang orang dulu2 biasa pakai sebelum timbul zaman internet di hujung jari...he he..


RESEPI KEK MARBLE ORANG DULU-DULU

  • 1 cawan telur (5 biji gred B)
  • 1 cawan margerin planta/butter(280g)
  • 1 cawan gula (230g) 
  • 1  3/4 cawan tepung gandum(250g) 
  • 1 sudu kecil  baking powder 
  • 1 sudu kecil esen vanilla 
  • 2 sudu besar susu pekat
  • 1 sudu besar (umbu) serbuk koko
  • beberapa titik pewarna pink

Semenjak dua menjak ni asal buat kueh je, mesti nak combine kaler pink💗
Cara membuatnya:
  1. Panaskan oven dan loyang yang dah disapu margerin pada suhu 160'C. 
  2. Pukul marjerin dan gula sampai kembang.
  3. Masukkan telur satu persatu.
  4. Pukul lagi sehingga kembang.
  5. Masukkan esen vanila dan susu pekat di ikuti dengan tepung dan baking powder.
  6. Bahagikan adunan pada nisbah 2:1:1;   2 bahagian warna ori, satu pink dan satu coklat. 
  7. Keluarkan loyang, alas dengan kertas. 
  8. Sendukkan satu bahagian adunan yang ori. Kemudian lapiskan dengan yang berwarna pink di-ikuti dengan yang berwarna coklat.
    Kemudian tutupkan balik dengan warna ori.
    Lorek2kan dengan lidi mengikut kreativiti masing2.
  9. Bakar selama 45- 50 minit dengan suhu 170 darjah atau sehingga masak.

Alhamdulillah..saya sejak dulu tak jemu makan Kek Marble. Walaupun sekarang ni banyak kek lain yang bertamu namun Kek Marble tetap ada tempat dalam hatiku💗👍👍
Hari ke 2 dan ke 3, rasa kek lagi sedap
The best marble cake i have ever had!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...